Anita Sweeney sin nye bok «Ekskludert», en ny eksplosiv og effektiv medisin mot narsissisme

Bokanmeldelse av Ole-John Saga

Jeg har hatt gleden av å være den første som har lest Anita Sweeney sin nye bok «Ekskludert, når narsissister vil knuse deg, slik lykkes svertekampanjer og karakterdrap», som ikke bare er en lettlest og engasjerende bok skrevet på et enkelt og forståelig språk som gjør at man ikke klarer å legge boken fra seg før den er lest ferdig, den er også en utrolig viktig brikke som kan hjelpe mange til å forstå den psykiske terroren enkelt personer og grupper kan påføre oss og andre, slik at man kan komme seg ut av deres grep eller forstå de som er utsatt for dette slik at man kan bidra med hjelp.

Narsissistene og psykopatene er vår tids største utfordring, og har sannsynligvis vært det siden tidenes morgen. Finner vi en løsning på hvordan disse personlighetsforstyrrelsene kan kureres, så vil det være av en større verdi enn om vi fant en kur til alle verdens sykdommer, for det ville gjort oss i stand til å samarbeide fredelig over alle landegrenser, vi ville sannsynligvis fått fred i verden for første gang. Dessverre så er en slik kur ikke funnet opp, men det finnes forsvar mot disse personlighetsforstyrrelsene. Anita Sweeney sin bok er det forsvaret. Når man forbereder seg på krig, uvær, katastrofe, så lagrer man mat, våpen, ammunisjon og alt det man trenger for å overleve slike situasjoner. Når man skal forberede seg på kamp mot narsissistene, og kampen er i gang, ja da trenger man en bok og det er boka til Anita Sweeney.

Utdrag:

«Den som tror det første negative de hører om andre uten snev av bevis, uten å invitere den som snakkes ned til å fortelle og dokumentere sin versjon, er med på denne stygge mishandlingen. Saueflokken som følger ulven i fåreklær, er også mobbere som trakasserer uskyldige mennesker.

Om vi ser kollektivt på svertekampanjer, brukte nazistene det aktivt mot jødene under krigen for at vi skulle se negativt på dem. For eksempel er karakterdrap og sverting av politiske konkurrenter vanlig i vår tid og brukes i valgkamper for å danne et negativt bilde av en motkandidat eller et politisk parti. Svartmaling av individer og grupper er mer vanlig enn vi tror, men at skitne taktikker blir brukt av grupper i befolkningen, gjør det ikke moralsk akseptabelt det er bare kollektivt akseptert på sett og vis. På samme måte som mange aksepterer at «alle» politikere lyver, som om det er en norm vi er tvunget til å godta.

Vi verken må eller burde ha så lave standarder for aksept av lederes integritet og moral, like lite som vi trenger å akseptere at maktmennesker har lite eller ingen anstendighet eller moral og bruker verktøy som karakterdrap og svertekampanjer for å posisjonere seg. På ingen måte er det sunn adferd å ville ødelegge et annet menneskes liv for å hevne seg, sette seg selv i et ufortjent godt lys, albue seg frem til mer makt eller skjule sannheten om seg selv og de faktiske forholdene.

Mitt mål er å vise noen viktige mekanismer, adferd, saueflokkmentalitet og
iboende holdninger flertallet av oss har, som gjør det mulig for narsissister å bedra så mange mennesker rundt seg. Jeg peker på flere forhold som hver for seg og sammen, gjør det mulig for dem å få makt og kontroll over andre, ofte store grupper mennesker. Og peke på hvorfor mange narsissister klarer å opprettholde makten over andre såpass lenge som de gjør, ofte uten konsekvenser for dem selv.»

Resten av anmeldelsen kan du lese i Sagas blogg -> Her

Ekskludert – når narsissister vil knuse deg

I denne video snakker jeg om «Ekskludert»